مهمترین غذاهای حاوی ویتامین K + فایده و کمبود

ویتامین K ویتامین محلول در چربی است، بنابراین بدن شما آن را در بافت چربی و کبد ذخیره می کند. این بهترین است برای نقش آن در کمک به لخته شدن خون، و یا به درستی انعقاد آن شناخته شده است. “K” از نام آلمانی آن، Koagulationsvitamin می آید. ویتامین K همچنین نقش مهمی در سلامت استخوان دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی رتبه کمبود ویتامین K کم است. K. گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باکتری ها را از بین ببرد و منجر به کمبود شدید K می شود، بیشتر افراد مبتلا به سطوح کم برای شروع. کمبود ویتامین K می تواند به خونریزی بیش از حد منجر شود، که ممکن است به علت لثه یا بینی ایجاد شود. موارد دیگر که ممکن است منجر به کمبود ویتامین K شود عبارتند از:

مشکلات بهداشتی که می تواند باعث عدم جذب ویتامین K توسط بدن شما شود :

کیسه صفرا یا بیماری صفراوی، فیبروز کیستی، بیماری سلیاک و بیماری کرون
بیماری کبد
مصرف كننده هاي تهنشين كننده مانند وارفارين (Coumadin)
همودیالیز طولانی مدت
سوختگی های شدید

سایر شرایطی که از ویتامین K سود می برند عبارتند از:

خونریزی بیش از حد

ویتامین K برای کاهش خطر خونریزی در بیماری کبد استفاده می شود، جایی که بدن شما به اندازه کافی ویتامین K را جذب نمی کند و یا اگر مدت زمان طولانی آنتی بیوتیک را مصرف کنید.

در ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر، همه نوزادان تزریق ویتامین K را برای جلوگیری از خونریزی احتمالی، به ویژه در مغز دریافت می کنند. نوزادان بدون هیچ گونه باکتری در روده خود متولد می شوند و از شیر مادر ویتامین K کافی برای رسیدن به بدن خود دریافت نمی کنند.

اگرچه کمبود ویتامین K در نوزادان بسیار نادر است، اما به اندازه کافی خطرناک است که پزشکان تزریق می کنند. نوزادانی که بیشترین خطر کمبود ویتامین K را دارند، زودرس و یا افرادی هستند که در دوران بارداری مجبور به تشخیص دارو هستند. مادران مبتلا به تشنج اغلب دو هفته قبل از زایمان ویتامین K خوراکی مصرف می کنند.

پوکی استخوان

بدن شما نیاز به ویتامین K برای استفاده از کلسیم برای ساخت استخوان دارد. افرادی که سطوح بالاتری از ویتامین K دارند، چگالی استخوان بیشتری دارند، در حالی که سطح کم ویتامین K در افراد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارد. به همین ترتیب، برخی مطالعات نشان می دهد که سطح پایین ویتامین K با افزایش خطر ابتلا به استئو آرتریت همراه است.

خطر ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه که در معرض خطر شکستگی استخوانی قرار دارند وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات ورزشکاران مرد و زن همچنین نشان داده است که ویتامین K به سلامت استخوان کمک می کند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند ویتامین K با تراکم استخوان کمک نمی کند.

منابع تغذیه ای

غذاهای حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین K عبارتند از کبد گوشت گاو، چای سبز، سبزی روپیه، کلم بروکلی، قلعه، اسفناج، کلم، مارچوبه و کاهو سبز تیره. کلروفیل ماده ای است که سبب رنگ سبز ویتامین K می شود.

غذاهای انجماد ممکن است ویتامین K را از بین ببرد، اما گرما روی آن تاثیر نمی گذارد.

اشکال موجود

3 نوع از ویتامین K وجود دارد:

فیلوکینون یا ویتامین K1، مدل طبیعی از K1 و Phytonadion، نوع مصنوعی K1
ویتامین K2 یا مناوینون
ویتامین K3 یا منافون یا منادیون
ویتامین K1 تنها شکل موجود در ایالات متحده است به عنوان مکمل این در دسترس است به عنوان بخشی از مجتمع مولتی ویتامین و یا به تنهایی، در 5 میلی گرم قرص.

کلروفیل محلول در آب، شایع ترین شکل ویتامین K است که در اثر ضدعفونی می شود. این موجود در قرص، کپسول و فرم های مایع موجود است.

چطوری؟

همانطور که با تمام مکمل ها، قبل از مصرف ویتامین K یا دادن آن به یک کودک، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

افرادی که بدن می تواند ویتامین K به اندازه کافی جذب نمی کند، به دلیل کیسه صفرا یا مجاری صفراوی بیماری، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک، و یا بیماری کرون، احتمالا سود بیشتری از مولتی ویتامین حاوی ویتامین C از یک مکمل ویتامین K است. در شرایط خاص، پزشک شما ممکن است یک ویتامین K را به شما بدهد.

مصرف خوراکی روزانه برای ویتامین K:

کودکان

تولد نوزادان – 6 ماه: 2 میکروگرم
نوزادان 7 تا 12 ماه: 2.5 میکروگرم
کودکان 1 تا 3 سال: 30 میکروگرم
کودکان 4 تا 8 سال: 55 میکروگرم
کودکان 9 تا 13 سال: 60 میکروگرم
نوجوانان 14 تا 18 سال: 75 میکروگرم
یک تزریق ویتامین K نیز در هنگام تولد داده می شود.

بالغ

مردان 19 ساله و بالاتر: 120 میکروگرم
زنان 19 ساله و بالاتر: 90 میکروگرم
زنان باردار و شیرده 14-18 سال: 75 میکروگرم
زنان باردار و شیرده 19 ساله و بالاتر: 90 میکروگرم

هشدارها

با توجه به پتانسیل عوارض جانبی و تعامل با داروها، باید تنها مکمل های غذایی را تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی معالجه مصرف کنید.

در دوزهای توصیه شده، ویتامین K دارای عوارض جانبی متعددی است.

ویتامین K از جفت عبور می کند و همچنین در شیر مادر یافت می شود. زنان باردار و زنان شیرده باید قبل از مصرف مکمل های ویتامین K با پزشک خود صحبت کنند.

افراد مبتلا به وضعیت متابولیکی نادر که به علت کمبود گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز (G6PD) نامیده می شوند باید از ویتامین K جلوگیری کنند.

افرادی که وارفارین مصرف می کنند (کومادین) نباید ویتامین K مصرف کنند (نگاه کنید به “تعاملات احتمالی”).

افرادی که دیالیز را برای بیماری های کلیوی دریافت می کنند می توانند اثرات مضر ویتامین K را داشته باشند.

تعاملات احتمالی

اگر در حال حاضر با هر یک از داروهای زیر درمان می شوید، نباید ویتامین K را قبل از صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها – آنتی بیوتیک ها، به ویژه آنهایی که به عنوان سفالوسپورین شناخته می شوند، جذب ویتامین K را در بدن کاهش می دهند. آنها برای کسانی که از سوء تغذیه، سالمندان یا یتیم هستند، که قبلا سطح ویتامین K کمتری دارند مصرف وارفارین (کومادین) در معرض خطر بیشتری است. سفالوسپورین ها عبارتند از:

سیفامندول (ماندول)
Cefoperazone (Cefobid)
سفترازول (زفازون)
Cefotetan (Cefotan)

فنی توئین (دیلانتین) – فنی توئین تداخل با توانایی بدن را برای استفاده از ویتامین K. ضد تشنج مصرف (مثل فنی توئین) در دوران بارداری و یا شیر خوردن ممکن است ویتامین K در نوزادان را کاهش دهد.

وارفارین (کومادین) – ویتامین K از اثرات وارفارین داروهای ناباروری خون جلوگیری می کند، بنابراین کار نمی کند. در حالی که وارفارین مصرف می کنید، نباید از ویتامین K استفاده کنید یا غذاهای حاوی ویتامین K بالا را مصرف کنید. با پزشک خود برای دستورالعمل های غذایی خاص صحبت کنید.

ارلیستات (زنیکال، alli در) و السترا – ارلیستات، یک داروی مورد استفاده برای کاهش وزن و السترا A، یک ماده اضافه شده به برخی از مواد غذایی، باعث کاهش مقدار چربی در بدن شما می تواند جذب. از آنجا که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است، این داروها ممکن است سطوح نیز پایین تر ویتامین K است. اداره غذا و دارو در حال حاضر نیاز است که ویتامین K و دیگر ویتامین های محلول در چربی (A، D، و E) توان به محصولات مواد غذایی حاوی اضافه السترا. پزشکانی که اورلستات را تجویز می کنند، اغلب توصیه می کنند که مولتی ویتامین با این ویتامین ها مصرف کنند. اگر شما نباید ویتامین K مصرف کنید، باید از غذاهایی که حاوی الیسترا هستند استفاده کنید.

کاهنده کلسترول داروها – حتی sequestrants اسید، مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون، کاهش چه مقدار چربی بدن را جذب و نیز ممکن است به جذب ویتامین های محلول در چربی را کاهش دهد. اگر یکی از این داروها را مصرف کنید، پزشک شما ممکن است مکمل ویتامین K را توصیه کند:

کلستیآمینین (Questran)
کلستیپول (کلستی)
کلسولام (وولچول)

برگرفته از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *